• Kezdőlap
  • Diszlexia
  • diszgráfia
  • diszkalkulia
  • chromagen szemüveg
  • jó tudni
  • Az én diszlexiás történetem
  • médiamegjelenések
  • kapcsolat
diszkalkulia
Picture
A tanulási zavar egyik formája a diszkalkulia, vagyis a számolási zavar.

Tanköteles korosztálynál előfordulását 5-6%-ra becsülik a szakemberek. Maga a szó görög eredetű, a disz a funkció zavarára, a kalkulia pedig a számolásra utal.

A diszkalkulia nem jelenti az értelmi fejlődés zavarát. Sőt, a számolási zavarral küzdők kreativitása, írás-,nyelvkészsége igen kimagasló lehet.
 A diszkalkulia nem hirtelen, meglepetésszerűen alakul ki, az első jelek már 6 éves kor körül megfigyelhetők. A szülő azt tapasztalja, hogy gyermeke nem tud, vagy csak hibásan képes számlálni, nem érzi a mennyiségek közti különbségeket: nem tudja, mennyi a 3, az 5. Kisiskolás korban sok a hiba a megoldásokban, a gyerek lassan írja a leckét. Kedvetlen, hosszú unszolásra kezd neki a házi feladatnak vagy éppen dühös, agresszív lesz. 
A diszkalkulia tünetei:
-rosszul tájékozódnak térben, összekeverik a lent-fönt, előtt-mögött, jobbra-balra helymeghatározásokat;
-rosszul tájékozódnak időben, gondot jelent a tegnap, ma, holnap... időmeghatározás;
-beszédproblémával küzdhetnek, nehezen fejezik ki magukat és nehezen is értik meg a mások által mondottakat;
-figyelmük szétszórt, rövid ideig képesek csak egy dologra koncentrálni;
-emlékezetük gyenge, főleg a rövid távú, úgynevezett munkamemóriájuk. Emiatt egyszerű műveletsorokat is hibásan oldanak meg (pl.: 35*4 - ahol először meg kell jegyezniük a 30*4-et, majd hozzáadni a 4*5-öt);
-számlálásnál gyakran felcserélnek, kihagynak számokat;
-számfogalmuk gyenge;
-a számok alakját és jelentését nem tudják azonosítani (nem érzékelik, hogy pl. mennyi lehet 5 kg, 100 Ft), ugyanezen okból a kisebb, nagyobb relációkat sem értik;
-a számjegyekhez nem tudják hozzárendelni a megfelelő mennyiséget;
-nehezen értik meg a különböző számtani műveleteket;
-összekeverik, helytelenül alkalmazzák a matematikai jeleket;
-nem értik a szabályokat;
-nem jönnek rá a számsorozatok logikájára, ezért azt folytatni sem tudják.
A diszkalkulia terápiája lassú, apró lépésekben történik. 
A szemléltetés elengedhetetlen. A mindennapi beszélgetésekben is érdemes burkoltan a matematikai fogalmakat gyakorolni. (PL.: vásárláskor: hol vásároltál, hogy kell a boltba jutni, mennyibe kerül az, amit vettél; utazáskor: merre menjünk, messze van-e a célpont, mit láthatunk az úti cél előtt...).
 Ha számlálunk, igyekezzünk a mennyiségeket megmutatni, például tegyünk ki annyi babot, rajzoljunk annyi labdát..., beszéljük meg, melyik több, melyik kevesebb a másiknál. 
A számok bontásánál csak akkor menjünk a következő számra, ha már mindenféleképpen tudjuk bontani az előzőt. (Pl.: a 3=0+3; 1+2; 2+1; 3+0 ha ez tökéletesen megy, akkor gyakoroljuk a 4-t bontani). Ez csak néhány példa a gyakorlásra.
Ha észleljük a gyermeknél a számolási zavart, forduljunk minél előbb szakemberhez.

Copyright - Olvasasizavar.hu